Woordverhaspeling of: Een doffe peer

.
‘Verwachte dames en heren,
We zijn hier vandaag allemaal samengedromd om onze eigen Piet eens in het zonnetje te steken. Het verheugt mij als directeur dat u in zo groten getale acte de présence hebt gegeven aan onze uitnodiging en dat u zo massaal bent komen opdraven. En dat ondanks de gladheid buiten, ik ben er helemaal infuus van, met andere woorden: ik sta triplex. Hieruit blijkt eens te veel hoe wij Piet opwaarderen als collega. Om een lang verhaal af te kappen zal ik dan nu maar van wal varen.
Piet, jongen,
Jij ging er meestal met de volle vijftig procent tegenaan. Nooit was je te beroerd om, als het eens tegenzat, je collega’s een hart onder de riem te stelen. Een kerel van stavast, bij jou was het altijd het één of het twee.  Jouw ideeën waren een gouden handdruk waard en qua geld kostten ze financieel niet duur. Maar ik verdwaal want met alle gekheid van mijn houtje is er al bijna genoeg gepraat voordat het helemaal uit de hand escaleert, want het is alweer vroeg laat. Maar ik zeg maar zo: Wie laat begint mag vroeg weer naar huis.

Beste Piet, jongen, je ziet het, jouw afscheid brengt mij helemaal van mijn abrikoos. Was ik nog bijna vergeten je de hatelijke groeten over te handigen van de adjunct. Helaas maar niet heus ligt hij zwak, ziek en misselijk met een knal voor zijn koppijn op bed.
Piet, kerel, ik kan niet anders liegen; je was een doffe peer. Het gaat je goed, dat hopen we althans. We zullen jou, namens de collega’s, van harte missen.
En dan staat er nu, dames en heren, een hapje en een glaasje voor u klaar om Piet uit te drinken. Dat is vast niet tegen Dobermannsoren gezegd, je moet immers nooit wakkere honden slapend maken. Tast u gerust toe. En als u iets niet lust geeft u uw portie maar aan Fikkie.’
.

.
.

.
Het wordt een leutige avond met als rode draad: De polionaise Hollandaise. Voordat eenieder huiswaarts keert volgt nog een dubbeltongig woord van de ceremoniemeester:
‘Hier vervolgt voor alle aangewezenen nog een brandstichtelijk woord van uw cemeroniemeester:
Ik hoop dat u niet teveel heeft gereden als u nog moet drinken. Laatst hoorde ik toch van zo’n vreselijk ongeluk; er waren drie doden waarvan twee ernstig.
Dan nóg een reisverlies: Bedenkt u bij het weggaan dat het binnen buiten is dan warmer.’

.

0ktober 2011, ottovanoosterhout

.

.

.

Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in boeken, literatuur, proza, proza en poëzie, sketches, verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Woordverhaspeling of: Een doffe peer

  1. Prachtig verhaal, er werd veel gedronken:-)

  2. Bart zegt:

    Haha, ja er wordt wat af-verhaspeld, ga maar eens een half uurtje radio luisteren of tv kijken.
    De presentatoren en journalisten weten er ook wel raad mee…

    En gisteren hoorde ik nog een voetbaltrainer zeggen, dat hij van zijn jongens de volle 120% eist……dat is knap, want 100% is toch echt het maximum, zou je denken… :-)

  3. Aad Verbaast zegt:

    Leuk verhaal wat aan duidelijkheid niets te wensen over blijft luisteren.

  4. luuk1945 zegt:

    Me dunkt, het schrijven minstens zo leuk als het lezen.
    Tijdens het praatje wordt er volgens mij ook goed ingenomen.
    Groet Luuk

  5. Zilvertje zegt:

    Ohhhhhhhhhhh, wat leuk, ik dacht bij de eerste, MMMMMMMMMMMMMMM? en daarna had ik het door, heerlijk gelachen, dankjewel!

  6. VSp zegt:

    Hmmm, typisch zo’n geval dat de waarheid niet verteld hoeft te worden, indien interessantere dingen de geest beroeren.

  7. Mark zegt:

    grappig!
    doet met denken aan dit overbekende “Spoonerisme”:

    Geachte haren van de reet, eh heren van de raad
    ik vind het steengeil, eh geen stijl
    dat de hoeren van Bolland, eh boeren van Holland,
    die wonen in harige kutjes, eh karige hutjes,
    hun gras mog naaien, eh nog maaien
    met gespeende lullen, eh geleende spullen,
    en met verkrachte eenden, eh vereende krachten
    de bokken van de daken neuken, eh de nokken van de daken beuken.

  8. jokezelf zegt:

    Je ziet zo’n man meteen vóór je. Ze zijn werkelijk overal. Van de week nog mocht ik iemand beluisteren tijdens een etentje van het kerkbestuur (let wel, ik zit niet in dat bestuur, ik zat twee tafeltjes verderop). Hij ging staan en stak deftig van wal. En als ik niet beter wist, zou ik denken dat jij aan een van de andere tafeltjes hebt gezeten.

  9. Ga me even op je blog Annoneren :)

  10. ottovo, je weblog ziet er vaccinerend uit hoor. Onroerend goed…

    • ottovo zegt:

      Welkom, babbelewie? Oh…, goegje. Wat een leuke naam en wat klinkt dat lief (laat Tweebeeke het maar niet horen;-)).
      Maar uh… jij kunt er ook wat van hoor, van dat verhaspelen.

  11. Marja zegt:

    En dat met maar één gebit. Briljantissimo!

Geef een reactie

