Van de prins geen kwaad of: de vermoorde onschuld

woordenstroom
zoekt zich een weg
ottovo

Volgens ‘Natuur en Milieu’ is Nederland het meest vervuilende land van Europa. Met onze kolencentrales en een toenemend autogebruik zijn wij het afvalputje van onszelf geworden.

We scoren het slechtst van alle Europese landen op bodem- en waterkwaliteit en dat met een waterman als kroonprins.
Grootste boosdoener blijkt echter de intensieve veeteelt. Paardenman de staatssecretaris (een groter tegenstrijdigheid is hier niet denkbaar) zou diep door het vervuilende landbouwstof moeten gaan. Economische Zaken, Landbouw en Innovatie; dat zijn toch portefeuilles waarmee je de problemen in één klap aan zou kunnen pakken.
Vergat ik nog de verstikkende werking van CO2. Kennelijk verdient onze natie niet beter. Noem mij maar eens één land binnen Europa met zulke grofvuil spuitende parlementariërs als die van ons.
En wat te denken van onze al dan niet gedogende coalitiepartners? Gebruiken zij de vervuilde grond niet slechts om hun verstarde koppen in te steken zodat zij de verpeste lucht boven Den Haag niet hoeven op te snuiven? Een laffe manier om de realiteit van het daglicht niet onder ogen hoeven zien.

Vermoord?

We krijgen wat we verdienen, al wordt ook dat laatste steeds minder. Maar als we internationaal nog iets willen voorstellen hebben we altijd onze eigen Vincent van Gogh nog, al is sinds kort ook dat geen waarheid meer. Volgens de biografie Van Gogh: The Life van de Amerikaanse schrijvers Steven Naifeh en Gregory White Smith is het icoon van de lage landen vermoord. Waarmee we dan in één klap weer met beide voeten in de vuile klei staan.
.

logo stad Oosterhout

Een groet van Ottovo

 .
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, proza, proza en poëzie, sketches, verhalen. Bookmark de permalink .

18 reacties op Van de prins geen kwaad of: de vermoorde onschuld

  1. In een land waar welvaart belangrijker is dan welzijn, daar kun je niet anders verwachten.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Waar een klein land groot in kan zijn. Het is een bende!

  3. ziet er mooi uit, ottovo en je woordenstroom begint zijn weg te vinden

    groet van Ingrid

  4. Moord op Theo moet nog bewezen worden Otto, kan ook dood door schuld zijn geweest aangezien het om een per ongeluk gelost schot lijkt te gaan. Het OM buigt zich nog over de kwestie :)

    • ottovo zegt:

      Terecht opgemerkt, Henk. Ben op de hoogte nadat ik gisteren de uitzending Nieuwsuur heb gezien.
      In een column (wat mijn schrijfsel beoogt te zijn) mag je bepaalde statements met een knipoog lezen.

  5. Redstar zegt:

    Ik zou Antoinette haar reactie iets willen aanpassen.
    Waar kapitalisme/hebzucht belangrijker is dan welzijn, daar schiet het door naar de verkeerde kant. We krijgen inderdaad wat we verdienen. Straf voor ons onbeperkt vervuilen van deze unieke planeet.

    • ottovo zegt:

      Kapitalisme en hebzucht zijn inderdaad boosdoenende eigenschappen, Redstar. Kennelijk zijn het oerinstinten die loskomen naarmate de wereldbevolking toeneemt.

  6. Ja het wordt weer bij de dieren gelegd,,,,makkelijk….
    Willem-Alexander is een stier, zijn moeder waterman:)

  7. Bart zegt:

    Ik hoorde erover, tijdens het eten koken, gistermiddag: dat Vincent geen zelfmoord (zelfdoding zeggen we tegenwoordig geloof ik) pleegde, maar vermoord zou zijn.
    Nou ben ik toch wel erg terughoudend zodra complot- of andere wilde theorieën de kop op steken. Ik ben zo vrij diezelfde terughoudendheid ook hier te bewaren… :-)

  8. DagEnDauw zegt:

    *Kijkt bedenkelijk* …En hebben Steven Naifeh en Gregory White Smith dan ook een idee wie de dader was?
    Net ook je ‘stoethaspelcolumn’ gelezen en smakelijk gelachen.

    • ottovo zegt:

      Ze hebben aanwijzingen gevonden dat Vincent (per ongeluk) is getroffen door een kogeluit een geweer waar twee jongens een beetje mee aan het dollen waren.
      Voor mijn column kwam het wel goed uit om als een feit te nemen dat hij is vermoord.

      Leuk dat mijn schrijfsels in de smaak vallen.

Geef een reactie

