Kijkcijfers of: Doe eens paranormaal, man!

woordenstroom
zoekt zich een weg
ottovo
‘Emotioneel’ is hét verkoopwoord in medialand. Zolang een programma maar emotioneel is zijn hoge kijkcijfers gegarandeerd. Daar wordt dan ook met graagte op ingespeeld door de huidige programmamakers. Hele volksstammen verslinden de emotionele programma’s waar onze beeldbuizen tegenwoordig van overlopen. Terwijl een programma helemaal niet emotioneel kan zijn. De mensen in zo’n programma wél, da’s wat anders. Hetzelfde geldt bij ‘paranormaal’, een kwalificatie die wordt toegedicht aan bepaalde cafés: Vanavond Paranormaal Café, staat er dan op het affiche op de deur. Maar hebt u ooit een paranormaal café gezien? Paranormaal begaafde mensen, ja, die bestaan. Als we hen mogen geloven. Maar cafés, nee, die kunnen wat mij betreft alleen maar bruin zijn.
Maar we dwalen af dus laten we ons eens bezighouden met Sascha de Lint; jawél: uit Oosterhout én jazeker: het nichtje ván en dus te bewonderen op de buis. In het programma Masterchef, waarin ze ‘in een heel intensieve tijd heftige momenten’ beleeft, zoals ik lees in mijn ochtendblad.
Kom op, Sascha, het is maar een kookwedstrijd.
Je kunt me de kookpot op, denkt de Lint en ze vervolgt met de mededeling dat het ‘spannend, zwaar en emotioneel’ is om aan Masterchef mee te doen.
En daar hebben we het weer; het E-woord. Je kon er op wachten.
De ongemerkt dit stukje binnengeslopen woorden intensief en heftig zijn, net als emotioneel, van die abstracte woorden waar ik geen beeld bij krijg. Woorden die mij zonder enige context helemaal niks zeggen. Wordt iemand voor de microfoon gevraagd naar zijn of haar ervaringen bij dit of dat, krijg je standaard als antwoord: ‘Het was zóóóóóó emootsjneel.’ Waaruit die emotionaliteit dan bestaat, daar kom ik niet achter zolang spreker nalaat de werkelijke gemoedstoestand te benoemen. Van mij wordt intussen verwacht dat ik me in de emootsjnele persoon inleef. En dat ik blijf kijken.
In het geval Sascha de Lint kunnen we ons wellicht enige inkijk verschaffen in de zielentoestand van deze kokkin en wel via de kop die boven het krantenartikel prijkt: ‘Sascha straalt in Masterchef’. Een kop die mij stoort omdat, met het weglaten van de achternaam, ervan wordt uitgegaan dat ik het bedoelde personage ken. Waarmee mij dan meteen een brevet van onwetendheid wordt uitgereikt omdat ik van deze Sascha nog nooit eerder heb gehoord. Bovendien is die kop geen garantie dat ik meteen weet waaróm de dame in kwestie straalt.
Uiteindelijk trek ik dan maar de conclusie dat mensen die iets intensiefs, heftigs, spannends, zwaars en/of iets emotioneels hebben meegemaakt horen te stralen. Op de foto bij het artikel is hier echter geen sprake van.
Mocht u na lezen van dit stukje ooit een microfoon worden voorgehouden en vraagt men u dan hoe u zich voelt, zeg dan gewoon dat u ontroerd bent of blij,
olijk dan wel vrolijk, opgewonden, aangebonden of toch meer teleurgesteld en ook gekweld,
verdrietig of wat nietig, boos en radeloos, zenuwachtig of neerslachtig, angstig of geschrokken, panisch, manisch, ontevreden, moegestreden, opgefokt en afgeblokt, apathisch, onzeker en bezorgd,
giftig, driftig, dwangmatig, ongedurig of misschien toch wispelturig,
geïrriteerd, naar binnen gekeerd, agressief, depressief, rouwig of wantrouwig, uitgelaten of misschien wel fobisch en verbitterd bent.
En denkt u dan niet dat de kijker dat niet wil weten want ja, de kijker wil dit allemaal van u weten. De kijker wil gewoon weten hoe u in elkaar steekt om vandaaruit te bepalen hoe hij zelf in het leven staat. Normaal of abnormaal? Of misschien toch paranormaal?
.

logo stad Oosterhout

Een groet van Ottovo

.
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op Kijkcijfers of: Doe eens paranormaal, man!

  1. Bart zegt:

    Ik zie wel eens een aanplakbiljet, in ons dorp, voor een te houden ‘paranormale beurs’.
    Keurig met datum en plaats erbij.
    Maar een beetje paranormaal begaafd persoon wéét dan dan allemaal toch allang, en heeft toch zeker niet zo’n affiche nodig?! ;-)

  2. Bart zegt:

    …erg emotioneel geworden, tijdens het lezen van je bijdrage, Otto…

    • ottovo zegt:

      zakdoekje nodig, Bart?

      • Bart zegt:

        Dankjewel, wat aardig, Otto….is schiet helemaal vol, sorry…..

        • Bart zegt:

          Moest zijn: …ik schiet helemaal vol…
          Dat krijg je door al die tranen, dit soort verschrijvingen (vertikkingen)……

          • ottovo zegt:

            Met al dat genest (zo heet dat hier toch als je steeds antoordt op een antwoord?) worden onze teksten aardig in de versmalling gedreven.
            Ik geloof dat WordPress daarom – zonder mij dit te vragen – een nieuw draadje is begonnen terwijl we net zo lekker saampjes in zo’n draadje zaten.
            (Oei, zometeen moet otto nog uit de kast komen).

  3. gelukkig heb ik geen TV meer:-)

  4. Door al dat emotioneels op TV kan ik er niet meer tegen. Ik kijk niet meer. Maar ik word er niet emotioneel van, nee, ik word er misselijk van, kwaad en geïrriteerd, mijn mondhoeken trekken naar beneden… en dan weer naar boven: een boek, of schrijven. Kijk, daar word ik nou blij van.
    Net als van jouw blog.

    • ottovo zegt:

      Ja, irrittant, dat is het wel, Marion.
      Ben blij dat mijn schrijfsels jouw mondhoeken de goede kant op laten trekken.

      En blijven lezen, hoor (en dan bedoel ik niet alleen mijn blog)!

  5. Aad Verbaast zegt:

    In een verdoofde samenleving heeft emotie blijkbaar nieuwswaarde. Iets om over na te denken.

  6. ottovo zegt:

    Misschien is het ook een beetje andersom, Aad. Dat door die bomardementen met emoties wij het niet echt meer kunnenvoelen. dat we er afgestompt door raken.

    In mijn geval heeft het er vooral mee te maken dat ik vind dat ik niks te maken heb met de emoties van al die onbekende mensen. En wat schieten zij er zelf eigenlijk mee op dat ik weet welk DNA zij hebben?
    Bovendien zijn volgens mij dergelijke programma’s voor het grootste deel geregisseerd en kan je je afvragen wat er van al die emoties nou echt emotsjneel is en wat gefaked.

  7. ottovo zegt:

    @ Bart, bij nader inzien zitten we nog steeds samen in een draadje. Oei oei, rode oortjes…

  8. Emotie …….. en vooral veel tranen doen het goed op TV. Kan me nog een uitspraak herinneren van Theo van Gogh. Hij wilde graag een uitzending verzorgen met kinderen die leden aan leukemie. Jammer dan, alle leukemiepatientjes stonden al onder contract bij Joop van Ellende.

    Journaal, film en Animal Planet, voor de rest staat de buis op zwart :(

    • ottovo zegt:

      of je onder contract staat, ja, daar lijkt het wel op.
      Soms zie je nog weleens iets moois op TV, zoals vanavond, over een jonge vrouw (ze noemt zich Fabel) die haar droom waarmaakt en over de zeeën gaat zeilen om levensverhalen op te tekenen en deze verder te vertellen.
      Zelden zo’n puur en ongekunsteld mens op de buis gezien.

Geef een reactie

