Onbewaakt

woordenstroom zoekt zich een weg
ottovo

In de stad die in een grijs verleden mijn achternaam heeft geannexeerd is aan medewerkers in de twee gratis fietsenstallingen in het centrum verboden nog langer fooien aan te nemen. Het verbod is door werkvoorzieningschap Wava/!Go aan tien werknemers van de fietsenstallingen opgelegd.
De medewerkers van de stallingen zijn vriendelijk en hulpvaardig en verkondigen immer mooi weer, maar hun fooienpot is vorige week op last van de directie verwijderd, “omdat ambtenaren ook geen geld mogen aannemen. De werknemers van Wava/!Go zijn weliswaar geen ambtenaren, maar wij werken wel met gemeenschapsgeld.”
Als ik zoiets lees rijzen mij mijn be-bopharen nog hoger te berge dan ze al gerezen waren. Zeker als ik verneem dat de medewerkers van de stalling wel een bloemetje aan mogen nemen. Een bloemetje dat veel meer kost dan een – uit een ruim hart gegeven – fooi. Dan denk ik “doe eens normaal man! Het wordt zelfs gedoogd dat er een vaas klaarstaat om de boeketten in te stallen. Een vaas waarvan de diameter voorschrijft dat de geurende gift moet worden beperkt tot één bloem.
In financieel opzicht lijkt dit gebaar, voor gebruikers van de stalling, aan aantrekkelijk alternatief, ware het niet dat in de harde werkelijkheid een beetje roos al gauw een euro vijfennegentig kost.


.
Vandaag heb ik, in een onbewaakt moment in deze bewaakte stalling, een muntstuk in de vaas gekieperd. Uiteraard zonder medeweten – laat staan medeplichtigheid- van de medewerkers.
Zowel ikzelf als de ontvangers van deze donatie zullen van eventuele strafvervolging niets te vrezen hebben. Ik verwacht n.l. niet dat het werkvoorzieningschap capaciteit zal vrijmaken om zijn eigen wanbeleid te handhaven. In dat opzicht doen ze niet onder voor onze lokale ambtenarij.

.

logo stad Oosterhout

.
.
.
.
©Ottovo


.
Afbeelding: Internet
.
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, proza, proza en poëzie, verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Onbewaakt

  1. Ja soms maken regels triest.

  2. Holland op z’n malst
    in de strijd tegen de schijn
    van omkoopbaarheid

    Werken met geld van
    de gemeenschap dat doet bij-
    na heel Europa

    Geld voor gemeenschap
    is het loon van een hoer en
    een kiene huisvrouw

  3. Redstar zegt:

    Ik vind het getuige van een uitgesneden hart bij de gene die de zogenaamde regels even kwam uitvoeren door de fooienpot weg te nemen. Ongelooflijk.

  4. Appelvrouw zegt:

    Van zoiets word je vanzelf stil.

  5. dagendauw zegt:

    Man, man, je houdt het niet voor mogelijk…

  6. ottovo zegt:

    inderdaad. Ze kunnen hun energie toch wel beter gebruiken zou ik zeggen

  7. Pingback: Fiets ‘m d’r in; Bewaakt of onbewaakt | ottovanoosterhout

Geef een reactie

