Fiets ‘m d’r in; Bewaakt of onbewaakt

woordenstroom zoekt zich een weg
ottovo
In mijn blog ‘Onbewaakt’ van 13 december j.l. vertelde ik dat het, in de gratis fietsenstallingen in mijn woonplaats, aan medewerkers is verboden nog langer fooien aan te nemen. Afgelopen week kwamen de stallingen opnieuw in het nieuws, reden om een vervolgcolumn op mijn weblog te plaats. De informatie uit mijn eerdere blog neem ik in bewerkte vorm daarin op.

Dit bord heeft enige tijd aan de gevel van de stallingen gehangen

Aanvankelijk had ik het vermoeden dat de antifooienmaatregel was ontsproten aan het bureaucratische brein van onze gemeenteambtenaren maar nee, het verbod is aan de werknemers opgelegd door werkvoor-zieningschap Wava/!Go. De fooienpotten in de stallingen werden verwijderd, o.a. omdat de werknemers van Wava/!Go werken met gemeenschapsgeld.
Waar de éne hand een verbod uitvaardigt wil de andere iets toestaan, n.l. dat de medewerkers van de stallingen wél een bloemetje mogen aannemen. Een bloemetje dat veel meer kost dan een ruime fooi.
Als ik zoiets lees rijzen mij mijn bebopharen te berge. Het liefst snoerde ik de directie, met een Van Veldhuijzen van Zantengebaar, de zuinige mond !Go, heren van Wava, !Go.
Het wordt zelfs gedoogd dat er een vaas klaar staat om de boeketten in te stallen, met een diameter die de geurende gift beperkt tot hooguit één bloem. In financieel opzicht een aantrekkelijk alternatief, ware het niet dat bij onze hardwerkende bloemisten een beetje roos al gauw een euro vijfennegentig kost. Dat is toch niet normaal, mannen!
Inmiddels zijn er opnieuw pijlen afgeschoten op de fietsenstallingen. Crisispeilen afkomstig van, jawel, het gemeentelijk apparaat. Met hetzelfde gemak waarmee een medewerker van de fietsenstalling een losgeraakt lampje terugschroeft op mijn rijwiel worden in 2012 de beheerskosten met maar liefst een derde teruggeschroefd. Dit onder meer ten gunste van mensen die hun uitkering moeten omzetten in gewerkte uren. Of ten nádele van dergelijke lieden; Onze Lieve Heer heeft allerlei kostgangers en niet iedereen wil even graag werken voor zijn geld.
De huidige medewerkers blaken overigens van arbeidsvreugde; ze zijn altoos vriendelijk en hulpvaardig en verkondigen zomer en winter mooi fietsweer.
De toekomst van de fietsenstallingen zie ik met pessimisme tegemoet. Er hoeft nog maar dít te gebeuren of het college van B&W trekt de stekker er helemaal uit. Eén van onze landelijke politici wil de eenvoudige handeling wel even komen demonstreren.
Gelukkig is daar ons Bleke aftreksel van een betrokken staatssecretaris. Wellicht kunnen er, zodra het zover is, als troost voor de medewerkers van de fietsenstallingen wel een paar voetbaltickets af.
.
.
Vandaag heb ik in één van de bewaakte stallingen – in een onbewaakt moment en onder het motto ‘fiets ‘m d’r in! – een muntstuk in de gedoogvaas gekieperd. Uiteraard zonder medeweten – laat staan medeplichtigheid – van de medewerkers. Zowel schenker als ontvangers van deze donatie zullen van eventuele strafvervolging niets te vrezen hebben. Ik verwacht n.l. niet dat de bazen van het werkvoorzieningschap capaciteit kunnen vrijmaken om hun eigen wanbeleid te handhaven. Ook in dat opzicht doen ze niet onder voor de lokale ambtenarij.

.
.

logo stad Oosterhout

.
.
©Ottovo


.Afbeeldingen: Internet
.
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in proza, proza en poëzie, verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Fiets ‘m d’r in; Bewaakt of onbewaakt

  1. Aad Verbaast zegt:

    Kinnesinne van die ambtenaren natuurlijk. Geen weldenkend mens heeft die ambtenaren immers ooit een fooi gegeven.

  2. Ieder een die werkt zou op z’n minst het miniumloon moeten krijgen, niet de laagste bijstand uitkering.

    • ottovo zegt:

      goed opgemerkt, Antoinette
      het zou me niet verbazen als in het nieuwe jaar het minimumloon naar beneden wordt bijgesteld, tot aan de grens van de bijstgandsuitkering
      dan hebben ze dat probleem ook weer opgelost.

  3. dickblogt zegt:

    Misschien kan je een fooienpot neerzetten en daar “microkrediet” opschrijven? En ik vind het woord “protestfooi” ook wel leuk!

  4. Mark zegt:

    wat een kinderachtig geneuzel zeg om die fooienpot te verbieden.
    laten ze dan consequent zijn en het ook gelijk die muntenschaaltjes bij openbare toiletten verbieden.
    en als de diameter van de vaas beperkt is tot een enkele roos, dan past er hooguit een cent of een duppie in.

Geef een reactie

