Geen verbod op nadenken

Slotpark, Oosterhout

Las ik me daar vorige week toch bijna een kop verkeerd boven een artikel in mijn krant. MKB: Meer parkeren in *Santrijnplan stond er. Ik zag het al helemaal groen worden voor mijn ogen. Meer parken.
Mijn hart maakte een sprongetje en ook mijn bebopperkje raakte bijkans het hemelgewelf. Maar mijn ogen bedrogen me waar ik bij stond; van parken was geen sprake. Als we de huidige autoparken en die van de toekomst buiten beschouwing laten, althans.
Heb compassie, mijmerde ik, het zichzelf vernieuwende CDA indachtig. Heb compassie met de uitlaatgassen-snuivende Oosterhoutse fietser die, in CO2-nevelen gehuld, zijn weg zoekt en zowat wordt uitgerookt door onze zaterdagse automobilisten, die kooplustig de halve breedte van onze fietspaden bevolken. Probeer op een zaterdag maar eens per fiets via de Prins Frederikstraat, in de richting van de eerstvolgende parkeergarage, de stad te bereiken. Je wordt er vierkant gesandwiched tussen de rij stapvoets rijdende auto’s ter linkerzijde en de trottoirband aan de rechterkant.
Mijn compassie gaat ook uit naar de Oosterhoutse medewerkers van werkvoorzieningschap Wava/!Go. Deze mensen, die vol enthousiasme werken in de Oosterhoutse bewaakte fietsen-stallingen, zullen vanwege bezuinigingen worden vervangen door beter betaalbare krachten die, met behoud van uitkering, hun plaats gaan innemen.
Medewerkers van Wava/!Go zullen als postbezorgers worden ingezet. Tenminste als de pilot, die sinds 1 januari in Geertruidenberg loopt, slaagt, want in dat geval zullen ook andere gemeenten volgen waaronder Oosterhout. En daarmee zullen deze mensen voortaan hun halve leven moeten slijten langs ‘s-Heren fietswegen in onze **storp.
.
.
Misschien gloort er voor onze aspirant postbezorgers een lichtpuntje. Gehinderd door het drukke autoverkeer in en rondom West-Brabantse storpen komt de post natuurlijk nooit op tijd bij de geadresseerden aan. Dikke kans dus dat de doelstellingen niet worden gehaald en het project niet van de grond komt.
.
.
.
En wie weet betekent dat voor de Wavamedewerkers dat zij, in plaats van post te bezorgen, op hun (oude) post kunnen blijven. Er is immers “geen verbod op nadenken.” En als iemand als Ruth Peetoom van het CDA dat zegt…
*) Het Santrijnplan heeft betrekking op herinrichting van een terrein in mijn woonplaats waarop een school heeft gestaan.
**) Storp is de schertsende benaming voor onze stad. Een samentrekking van de woorden stad en dorp.
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, proza, proza en poëzie, sketches, Uncategorized, verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Geen verbod op nadenken

  1. dickblogt zegt:

    Zo, dat heeft even geduurd, maar Otto doet dus weer mee. Prima!

  2. Oosterhouts klein leed mooi verwoord.

    • ottovo zegt:

      dank.
      Het is lastig om mijn columns in ons Oosterhouts weekblad geplaatst te krijgen. Eerste (drog)reden: Het moet persé Oosterhouts nieuws zijn; tweede drogreden: er is niet altijd voldoende riumte (naast biljart- en bingouitslagen en advertenties van de Oosterhoutse middenstand).
      Een enkele keer lukt het, maar dan moet ik vantevoren bellen dat ik wat heb en waar het over gaat.

Geef een reactie

