OMLEIDING MET ZWERFVUIL

situatie 24 februari 2012

Bovenstaande tekst las ik vrijdag 24 februari op een bord aan de Hoofseweg in mijn woonplaats. De weekkrant onthulde in de week erna de reden van de afsluiting en ook hoe lang die gaat duren.
Op maandag 27 februari moest ik naar de stad om bij de Readshop een pakje op de bus te doen dat ik met de carnavalsdagen aan de *straatkaaien niet kwijt was geraakt, bang als de Oosterhoutse winkeliers waren dat hun handel door al dan niet gedrogeerde carnavalsvierders zou worden verstierd. Vandaar dat ik maandag de zevenentwintigste opnieuw over de Hoofseweg fietste. Ik dacht nog ‘hee, ik fiets op maandag de zevenentwintigste over de Hoofseweg en die is niet afgesloten.’ Het bord stond er nog steeds, zij het met zijn gezicht naar de stoep. Het stond als het ware in de wachtkamer en zo bleef het de dagen daarna gewoon staan. Dat constateerde ik toen ik de afgelopen week, per fiets en per auto, deze verkeersader – met positief resultaat – een aantal keren heb getest op toegankelijk voor het verkeer.
Zoekend naar meer informatie raakte ik op de Gemeentelijke website het spoor al snel bijster; op de pagina ‘Werk aan de weg’ gaan aanvangsdata voor wegwerkzaamheden tot 21 februari. Na klikken op www.haalmeeruitdeweg.nl moet ik in een veld met driehoekjes “inzoomen op 3 meldingen.” Dat er wat uit de weg gehaald moet worden is geheid waar maar dit schiet niet op; het lijkt wel een omleiding op die website van de Gemeente Oosterhout. Zouden ze dan intussen toch zijn begonnen?
situatie 5 maart 2012

situatie 5 maart 2012

Met mijn fotocamera in de aanslag haast ik mij opnieuw naar de Hoofseweg. Het is maandag 5 maart, maar alles ligt en staat er nog hetzelfde bij. Dat wordt nog een hele klus om, vóór de deadline van eind juni, een waterader aan te leggen alsmede vrij liggende fietspaden, de beplanting tussen het voetpad en de rijweg te vervangen, de fietspaden rondom de rotonde aan te passen, de lichtmasten door energiezuinige LED-verlichting te vervangen en de riolering gedeeltelijk te herstellen. Of ook deze te vervangen, dat weet de Gemeente nog niet. Als ik het voor het zeggen had koos ik voor het laatste. Maar veel schuilt er in het argeloze woordje ‘als’.
Op mijn *storpwandeling afgelopen zondag had ik (bij de Oosterhoutse weg) in luttele drie kwartier vijf vrachtwagens aan zwerfvuil kunnen verzamelen. In bermen, perken en goten vind je wat mensen zoal wegdoen aan blikjes, petflesjes, grote en kleine plastic zakken en lege sigarettendoosjes. Maar ook relikwieën, achtergelaten door al dan niet gedrogeerde carnavalsvierders, plastic vingerhandschoentjes en uitgedoofde peuken. Als dank voor het aangenaam verpozen, zoals het oude spreekwoord zegt.
En nu maar hopen dat, tegelijk met het vervangen van de beplanting tussen voetpad en rijweg van die eens zo hoofse weg, ten minste één vrachtwagen aan zwerfvuil wordt opgeruimd.

Verklaring *storp en straat*kaaien: Over ottovanoosterhout

logo Oosterhout
groet van ottovo
©tekst en foto’s Hoofseweg: ottovanoosterhout
©overige foto’s: Internet

.

Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in literatuur, proza, proza en poëzie, Uncategorized, verhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op OMLEIDING MET ZWERFVUIL

  1. Appelvrouw zegt:

    Een echte blikvanger!

  2. FT zegt:

    Sommige gemeentes plannen een jaar vooruit ;)

  3. Pingback: Vieze poten in de ring | Appelvrouw

Geef een reactie

