Het beest onder de dieren…

… is de mens. Als je hem tenminste beoordeelt op de mate waarin hij zijn omgeving vervuilt.

Op een wandeling van een half uur kom je in de omgeving van het Slotbossetorenpark een complete vuilnisbelt tegen. Op de heenweg over de Hoofseweg is het onder het viaduct een hordenlopen over blikjes, een leeg drinkpak, een sigarettendoosje en een opengeklapte pizzadoos.

Op de terugweg zie ik vóór het viaduct, op de strook tussen de afrastering en het fietspad, een leeg blikje en nog wat rommel liggen.  Daartussen kleurt, bloeizuchtig als ze is, de klaproos.

Na het viaduct (met pizzadoos, drinkpak, sigarettendoosje en blikjes) liggen twee lege drinkpakken langs de kant en verspert een flinke hondendrol op de stoep mij de weg. Och, het is hier al zo’n troep, ik druk er nog maar een dotje bij, moet het dier hebben gedacht na het verlaten van het hier-mag-je-gelegitimeerd-poepen-en-piesen-gebied. Zijn baasje had op het moment suprême zeker geen zakje (laat staan eentje extra) bij zich. Hondenpoep, een ergernis op zich met hondenbazen- en bazinnen die in mijn wijk hun huisdieren onaangelijnd door de wijk laten dartelen. Onze tuin wordt daarbij niet ontzien en uitglijden behoort tot de risico’s van de (andere) wijkbewoners.

Maar we dwalen af. Op de kruising Hoofseweg-Patrijslaan-Sterkenburg lijkt een houten barricade van rode en witte planken aan vervuilers een halt toe te roepen. Tot hier en niet verder! Maar rotzooimakers hebben troep in hun oren en mijn weg blijft geplaveid met blikjes, petflessen en andere wegwerpzooi.

.
André Kuipers mag blij zijn dat zijn vliegmachine zich op 300 km. van de aarde bevond. Afgaand op de glimlach waarmee hij de aardbol weer op kwam gegleden heeft hij uit zijn raampje alleen maar mooie dingen gezien. Zijn landje zou hem, als hij met gesterkte benen Oosterhout eens aan zou doen, nog vies gaan tegenvallen.

©tekst ottovanoosterhout
©afbeeldingen omgeving Oosterhout eigen foto’s
©afbeelding André Kuipers Internet
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in column, literatuur, proza, proza en poëzie, sketches, verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Het beest onder de dieren…

  1. Nicole zegt:

    Wij mensen zijn een stel viezerikken! Ik word erg verdrietig als ik zie hoe mensen met een achteloos gebaar afval uit het raam van hun auto gooien… :(

  2. dickblogt zegt:

    Ik heb wel het idee dat Kuipers (wij dus) ook een hoop rotzooi in de ruimte achterlaten tijdens zo’n reisje, maar daar is nog ruimte genoeg…

  3. Poep is tenminste nog afbreekbaar!
    Mestkevers (als die er zijn) doen er nog wat mee…schimmels breken het af….gezond product onder
    het echte vuil: dat van de mens….: vaak onafbreekbaar….

    Hoop doet leven!

    • ottovo zegt:

      Poep afbreken die onder je schoen zit duurt nog een hele tijd, Annet.
      In mijn woonplaats kan je wel heel goed je afval gescheiden aanbieden. Papier en blik/glas wordt gratis opgehaald; voor de groene kliko betaal je per keer en de grijze kliko per keer en per gewicht. Dat laatste gaat in per 2013, ik vrees dat veel mensen, om het gewicht te beperken, nog meer in de bossen en de bermen gaan gooien.

  4. Appelvrouw zegt:

    Het is echt te gek. Maar ze zeggen dat Nederland een schoon land is.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Op plekken waar geen rotzooi ligt blijken mensen minder makkelijk rotzooi achter te laten. Er is dus wel wat aan te doen. Opruimen die zooi!

Geef een reactie

