Tegen de bierkaai

Zesenhalf miljoen Nederlanders zijn te dik lees ik in mijn ochtendblad. Het betreft vooral mannen boven de veertig. Dus ook de Oosterhoutse man en daar kun je op wachten als je altijd en overal eerst gaat eten.
Als liefhebber van de vette hap maak je je niet dik over de risico’s van een Bourgondische levensstijl. Toch zeulen onze zwaargewichten, in hypocriete pogingen een sixpack te kweken, met zware kratten pils. Tot ze een ons wegen.
Rauwe boontjes die zoet smaken als je honger hebt komen uiteindelijk om hun loontje zodra mijn zwaarwichtige seksegenoten over vijf jaar een hartoperatie moeten ondergaan. Eigen schuld dikke bult denk ik hardop, maar mijn leedvermaak wordt in de kiem gesmoord zodra ik me realiseer dat Otto, als hardwerkende Nederlander, aan die operaties meebetaalt.
Met mijn 1,82 m. bij 71 kg. krijg ik, vanachter mijn muesli in magere kwark, maar nauwelijks de gelegenheid me af te vragen of dit wel allemaal door de flessenbeugel kan. Van het bericht over mannenbuiken zijn mijn ogen namelijk afgedwaald naar een berichtje over vrouwenborsten die op Schiphol onvrijwillig een inspectie moesten ondergaan nadat bij de veiligheidscontrole de scanner op tilt was geslagen. Het nauwkeurige apparaat had de ijzers gedetecteerd die worden geacht de boezemweelde van de vrouw in kwestie te dragen. In het geval van beugelbh’s kan je daarbij van een aanzienlijke weelde uitgaan. Van die flinke bos hout zaag ik mooie planken moet de fouilleuze hebben gedacht, maar de betaste vrouw voelde zich geschoffeerd en protesteerde dan ook uit volle boezem.
Terug naar het overgewicht bij mannen. In Oosterhout hebben we daar wat op gevonden: het drinkwater-tappunt, aan te sluiten op een nader te bepalen plek in de stad. Drinkwatertappunt, een woord met drie lettergrepen meer dan “biertap“ maar dan heb je ook wat. Water als slankmaker, heeft de Gemeenteraad kennelijk bedacht maar een dergelijk idealisme is tegen de bierkaai, dat ligt er duimendik bovenop.

Het lijkt Otto overigens geen overbodige luxe om op alle Nederlandse mannen jaarlijks een medische scanner los te laten. Zo kan worden vastgesteld of hun gewicht zich in de gevarenzone bevindt. Wie bij het onderzoek te zwaar wordt bevonden kan, na 12 september, door de toekomstige zorgminister op ruimtereis worden gestuurd, om aan den lijvigen lijve het fenomeen ‘gewichtloosheid’ te beproeven. Wie weet raken dikkerds aan die toestand zodanig verslaafd dat ze gemotiveerd worden om af te vallen. Bijkomend nadeel is wel dat met dergelijke kostbare experimenten de zorgpremies als een komeet de hoogte in schieten.
juli 2012 / ottovanoosterhout
.
Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op Tegen de bierkaai

  1. Nicole zegt:

    Spitsvondig en humoristisch een snel groter wordend probleem aangesneden. Ik ben benieuwd naar je mening over obese dames, want ook daar zijn er meer dan genoeg (eigenlijk teveel) van!

    • ottovo zegt:

      Tja, een mening over dergelijke dames heb ik eigenlijk niet, evenmin als over obese heren. Behalve dan dat beiden risico’s lopen korter te leven dan nodig is. Dat laatste klopt taalkundig niet maar kloinkt wel grappig.
      Verder moet iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil, als otto er maar niet naar hoeft te kijken. En dan bedoelt hij natuurlijk vooral de ladies, die hij toch liever slank tot volslank ziet dan obees.

  2. assyke zegt:

    ik wil best een ruimtereisje,
    het liefst in gezelschap van Kuipers om me het een en ander ui te leggen

    groet,
    een te dikke dame

  3. assyke zegt:

    de t is gesneuveld
    maar dat zal mijn obsessie met (gebakken) uien wel zijn:)

    • ottovo zegt:

      Laat die ui maar gerust staan, Assyke, veel van eten, inderdaad, dat lijkt me n.l. heel gezond. Alleen komt otto daarnat niet zo dicht bij je zitten als André in zijn knellende kabine, ofschoon me dat voor jou wel weer er knusjes lijkt..

      • assyke zegt:

        laat dat knusjes maar zitten,
        heb graag ruimte om me heen, anders zou ik wel thuis blijven

        het valt me op dat in je reacties veel tikfouten staan, heb je ook van die haperende
        toetsen op je pc?

  4. dickblogt zegt:

    Heerlijk! Volgende week beginnen de braderieen weer. Dan zie ik al die dikke mannen (en vrouwen) weer langszeulen beneden door de straat…. Dát motiveert enorm!

  5. Appelvrouw zegt:

    Wat is er toch een hoop geklaag op de blogs over dikte!
    Ik ken ook heel slanke mensen die een hartaanval kregen. En ook niet rokers met longkanker,
    en de liefste man op aarde van mij, kreeg ook kanker, slank, niet roker, gezond eter.
    Praat me niet van gezond, dik zijn, dun zijn, of meebetalen. Als het mi overkomt heb ik niet gevraagd om een operatie, ik wil best gewoon doodgaan, maar zie maar dat ze je laten gaan!
    het is niet mijn schuld als je ook aan mijn operatie moet meebetalen maar ik zal mijn best doen ongezien weg te vallen.

  6. otto klaagt niet; otto is columnschrijver

  7. Selma zegt:

    “als otto er maar niet naar hoeft te kijken”…
    Kijk dan maar niet op mijn blog ;-)

  8. Aad Verbaast zegt:

    Te dikke mensen zouden eigenlijk ruimtebelasting moeten betalen, en extra wegen- en milieubelasting.

  9. Selma zegt:

    Oh ja, en gratis gesprekken met een vriendelijke hulpverlener die zich verdiept heeft in het verdriet van eetverslaving, en de ellende van het moeten slepen met een al te vet lichaam.
    Dat is de maatschappij aan obesitas-lijders verplicht, deze maatschappij die voedselspeculanten en hun trawanten de vrije hand geeft om de grootst mogelijke vette, zoete, zoute en chemische rotzooi als ‘gezonde’ hapjes en drankjes te verkopen, aan argelozen, via toegestane valse reclames en leugenachtige verpakkingen.

Geef een reactie

