Schandpaalpastoor

.
Het is crisis in het land van vertrouwen. Anno 2013 zijn, na het verlies van vertrouwen in onze politici, topverdieners, advocaten en neurologen, in de hoogte van brandweerkazernedeuren en zelfs in de Paus, nu onze pastoors aan de beurt. Waar de twee laatstgenoemden respectievelijk beginnen met Paus en Pas kon je daar, in het geval van de Tilburgse pastoor Harm Schilder, natuurlijk vergif op innemen. En dat smaakt een stuk bitterder dan miswijn, dat kan otto onze pastoor verzekeren.

naamloosGelovigen van de Tilburgse Emmaus-parochie vertrouwen hun pastoor niet meer. Ze betichten hem ervan dat hij afvallige geloofsgenoten aan de schandpaal nagelt door hun naam en foto’s op te hangen in het huis van zijn god. Een actie waarmee de hardvochtige herder zijn kudde oproept te bidden voor afvalligen parochianen.

imagesCABODCMC.
Het Bisdom den Bosch sluit zijn ogen voor Schilders klopjacht en da’s niet om te bidden, weet otto, wiens  
bebopharen te bergen rijzen bij zoveel clericaal geweld. Volgens hem lijdt Pastoor Schilder aan een schrijnend gebrek aan vertrouwen in zijn opperherder. Een alwetende god immers heeft geen foto’s en namen nodig om te weten wie wél en wie niet tot zijn kerk behoren. Een goedertierende God maakt geen onderscheid tussen twijfelaars die al dan niet aan de schandpaal worden genageld.

.
Met zijn gebrek aan vertrouwen stijgt onze schandpaalpastoor drie plaatsen in otto’s toptien van personen of instanties die aan wat dan ook een gebrek aan vertrouwen hebben. 

Ite Missa Est zegt de pastoor aan het einde van de mis. Hij zendt zijn gelovigen de kerk uit en neemt nog een zoet miswijntje op zijn goede bedoelingen.
 .

December 2012, ottovanoosterhout
Afbeeldingen: Internet

.

Over ottovo

Op dit weblog schrijf ik columns, sketches, anekdotes en korte verhalen, soms met een kritische ondertoon maar bij voorkeur met humor als leidraad. Voor mijn header gebruikte ik een foto van wijlen mijn vader. Wij delen een naam en de liefde voor taal.
Dit bericht werd geplaatst in column, literatuur, proza, proza en poëzie, sketches, verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Schandpaalpastoor

  1. Aad Verbaast zegt:

    Aan een gebrek aan zelfvertrouwen schijnt hij niet te lijden. Zo bleek gisteren toen hij bij P&W belijdenis deed over zijn daden.

  2. bartisdenaam zegt:

    Ik heb die beker (miswijn) graag aan mij voorbij laten gaan, en dus niet gekeken naar P & W…
    Als puntje bij schandpaaltje komt, deugt er toch niets aan deze minkukel die zich pastoor durft te noemen.

    • Hij heeft al vaker mensen tegen zich in het harnas gejaagd, bijvoorbeeld door perse ’s morgens om 07:15 zijn kerkklokken te laten beieren. Daarmee wilde hij een boodschap naar de beminde gelovigen doen uitgaan. Hij realiseerde zich echter niet dat tussen de door het gebeier gewekte stadsgenoten ook mensen zijn die geen boodschap hebben aan dat kabaal.

  3. bartisdenaam zegt:

    Hij staat gewoon voor schandpaal, die sukkel…

  4. aan de andere kant biedt de ‘inquisiteur’ het kerkvolk een schone kans om ook te kappen met de kerkgang en zelf hun portret erbij te plakken. In weerwil van zijn kwade bedoelingen heeft hij ‘kerkgeuzen’ geschapen ;-)

  5. Bart zegt:

    Ja, dit gaat deze inquisiteur (goed gekozen, artafterallart) nog veul zieltjes extra kosten, geloof dat maar!
    Eigen schuld dikke bult.

  6. Leuk Bart dat je op FB naar otto’s column verwijst. Dank.

  7. svara zegt:

    Ik heb wel zin om me erbij te hangen.
    Vroeger heb ik alles ondernomen om me te laten uitschrijven maar in Rome kun je je nooit laten uitschrijven.
    Geen wonder dat het lijkt of ze zoveel fans hebben.

  8. Bart zegt:

    Ik heb me al als betrekkelijke jongeling ooit laten uitschrijven.
    En ik kan het iedereen van harte aanraden! :-)
    En mijn foto mogen ze er ook zo bij plakken hoor, het wordt nog een echte geuzen- en geuzinnenmuur! :-)

Geef een reactie

